Workshop of kerkdienst

Wie zijn wij?

Wij, Arjan Schoonhoven en Alfred Slomp, zijn twee vrienden die intens kunnen genieten van de prachtige natuur om ons heen. Indrukwekkende bergen of uitgestrekte oceanen ver weg, maar vooral ook een meanderende rivier dichtbij of een ‘gewone’ merel in de stad. In onze studententijd kwamen we er achter dat ons eten best veel invloed heeft op die mooie natuur en de mensen die op deze wereld leven. In onze studies leerden we hier meer over en we hebben er vele boeken gelezen. Deze inzichten wilden we graag delen met anderen en daarom geven we sinds 2014 workshops over duurzaam eten. In deze interactieve workshops bepaalt de consument zelf in welk tempo hij of zij duurzamer wil gaan eten. Inmiddels zijn we al zo’n 175 workshops en 5000 deelnemers verder en we worden ook graag bij jullie uitgenodigd om met elkaar na te denken over duurzaam eten of een ander thema over duurzaamheid.

Wij zijn onafhankelijk en niet verbonden aan een kerk, NGO, bedrijf, supermarktketen of keurmerk.

De workshop

De workshop God in de supermarkt wordt op de meest uiteenlopende plekken gegeven. Van een gemeente-avond in de kerk tot een festival. En van een buurthuis tot een (middelbare) school. 

Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat eten we vanavond? De biologische boontjes uit Egypte of de ‘gewone’ boontjes uit Nederland? Een hamburger of een sojaburger? Of toch vis? Wat betekent dan dat gekke keurmerk precies? Gaan we voor het gezonde, plantaardige Alpro toetje, of toch een emmertje met yoghurt en aardbeien wat eigenlijk het lekkerste is? Wordt het de dure of de goedkope reep chocola? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent. Het palet aan keurmerken kan helpen, maar zorgt ook voor verwarring. De workshop "God in de supermarkt" verkent de keuzes die we maken, helpt argumenten te begrijpen en verbindt deze met een helder ethisch kader. De bijeenkomsten zijn actief, sociaal, informatief en gaan in een hoog tempo een serieuze maar niet te zware dialoog aan. We gebruiken veel materiaal uit actuele documentaires en websites.

Wij laten ons inspireren door hoe Jezus omging met de arme en het behoeftige. Het initiatief Godindesupermarkt.nl wordt aanbevolen door Groene Kerken, Micha Nederland en Groengelovig (zie de websites van deze instanties).

De kerkdienst

Je kunt ons uitnodigen voor een interactieve kerkdienst over het thema God in de supermarkt. Via deze link zie je een voorbeeld van een kerkdienst over dit thema: https://kerkdienstgemist.nl/stations/1964/events/recording/160542990001964
Ook voor een ander duurzaam thema kun je ons uitnodigen om in een kerkdienst voor te gaan. Heb je bijvoorbeeld ons nieuwste initiatief Het Groene Normaal al gezien? (http://www.hetgroenenormaal.nl) Een mooi uitgangspunt voor een duurzame kerkdienst.

Aanbevelingen

Hieronder staan een reacties die deelnemers op onze workshop gaven. Kijk anders ook eens op https://www.facebook.com/godindesupermarkt.

‘Jullie geven de workshop op een open, prettige wijze waar geen enkel moment een belerend vingertje aan te pas komt of waarbij je de zaal verlaat met een schuldcomplex. Knap!’

‘Ik was zeer onder de indruk van deze workshop. Ik doe al heel lang zo bewust mogelijk mijn boodschappen, en toch kon de workshop mij boeien met nieuwe informatie. Het concept is geweldig voor zowel met de materie onbekenden als ook voor mensen die denken wel te weten hoe het zit. Echt een aanrader!’

‘Ontdek de impact van je rondje door de supermarkt op de wereld om je heen, ver weg – én dichtbij.

‘Ik ging er heen om wat bewuster te worden. Dat doel is meer dan bereikt. Het heeft mij ontzettend aan het denken gezet over mijn consumentengedrag. Zonder dat ik het gevoel had veroordeeld te worden. Veel dingen die ik ergens wel ongeveer wist, maar prima wist te negeren als ik boodschappen ging doen. Dat lukt nu niet meer. En wat ik vooral prettig vind is het idee dat je niet alles in 1x hoeft te veranderen, maar dat je wel iets in gang kunt zetten.’

'Een must-do voor iedereen, gelovig of niet, die een goede impuls kan gebruiken om in de supermarkt keuzes te maken voor een betere, eerlijkere wereld.'

Onze Boeken

Onze Boeken

Inmiddels zijn er twee boeken verschenen en hier vind je meer informatie over onze boeken.

Lees meer
Lees en kijk


Lees en kijk

Verschillende boeken, documentaires en websites zijn de bron van onze workshop. ze bieden een gevarieerde mix van...

Lees meer
In de media


In de media

Bekijk hier de berichten over de workshop en het boek SuperWaar in de media

Lees meer
Als wij het maar goed hebben

Als wij het maar goed hebben

Voor Sabri staan er nog duizende andere schrijnende gevallen paraat en wanneer je iedereen echt wilt helpen ontkomen

Lees meer

"Aanrader! Breng met iedere aankoop je stem uit voor de wereld van morgen. SuperWaar kietelt de slapende reus in je wakker. "

Volkert Engelsman - CEO Eosta en nr. 1 duurzame top 100 Trouw 2017)
Volkert Engelsman - CEO Eosta en nr. 1 duurzame top 100 Trouw 2017)

'Superwaar helpt consumenten om ook met hun dagelijkse boodschappen het verschil te maken voor een eerlijkere wereld'

Marjan Minnesma (directeur Urgenda)
Marjan Minnesma (directeur Urgenda)

'Alfred Slomp reikt hen met SuperWaar een waardevolle en toegankelijke helpende hand.'

Willem Lageweg (kwartiermaker Transitie Coalitie Voedsel)
Willem Lageweg (kwartiermaker Transitie Coalitie Voedsel)

'Alfred maakt haarfijn duidelijk dat voedsel de duurzame energiebron van je/ons leven is.'

Bob Hutten (Directeur Catering Hutten en De Verspillingsfabriek)
Bob Hutten (Directeur Catering Hutten en De Verspillingsfabriek)

'‘God in de supermarkt’ laat zien hoe je God kunt dienen. Zelfs… als je boodschappen doet.'

Carla Dik-Faber (lid tweede kamer ChristenUnie)
Carla Dik-Faber (lid tweede kamer ChristenUnie)

SuperWaar is een ontspannen maar uitdagend boek rondom de verandering die nodig is als het gaat om onze keuzes als consument.

Jan Wolsheimer (Directeur MissieNederland)
Jan Wolsheimer (Directeur MissieNederland)

'Dit boek bevat veel bruikbare informatie en kan bijdragen tot verdere bewustwording én verandering van onze levensstijl.'

Gerard de Korte (Bisschop)
Gerard de Korte (Bisschop)

'Duurzaam winkelen begint met het lezen van dit boek, waarvan de titel niet beter gekozen had kunnen worden.'

Michiel Roskam Abbing (Plastic Soup Foundation)
Michiel Roskam Abbing (Plastic Soup Foundation)

'...En nodig de man uit voor life presentatie -- je geniet Super van hem met zijn Waar verhaal!'

Jan Huijgen (boer, filosoof bij de Eemlandhoeve)
Jan Huijgen (boer, filosoof bij de Eemlandhoeve)

' Dit boek helpt je praktisch op weg om eerlijke keuzes te maken in de supermarkt zowel voor mens en natuur. '

Annemarthe Westerbeek (coördinator Micha Nederland)
Annemarthe Westerbeek (coördinator Micha Nederland)

'Een mooi boek dus om met elkaar in een kring te bespreken. '

Rene de Reuver (Scriba Protestantse Kerk Nederland)
Rene de Reuver (Scriba Protestantse Kerk Nederland)