Lees en kijk


Boeken



De verborgen impact

We hebben als Westerse consument veel meer impact dan we denken. Niet alleen dagelijks binnenshuis of wekelijks aan de pomp, maar juist aan de andere kant van de wereld, bij het maken en vervoeren van de dingen die we dagelijks kopen. Wij als consument betalen uiteindelijk voor die verborgen impact en wij houden het systeem daarmee in stand. Dit boek laat je zien hoe het zit, zodat jij positieve invloed kan uitoefenen.Verschillende boeken, documentaires en websites zijn de bron van onze workshop. ze bieden een gevarieerde mix van perspectieven op het wereldvoedselvraagstuk.





Suiker Zout Vet

Voedselproducenten blijken er alles aan te doen om ons te verleiden en een plekje in onze maag te veroveren, en houden ons zo afhankelijk van zout, suiker en vet. Het aantal mensen met zwaar overgewicht, diabetes en hartziektes is zo schrikbarend toegenomen dat men spreekt van een heuse obesitas-epidemie. Al jaren worden grote voedselbedrijven als Nestlé, Oreos, Kellogs, Procter & Gamble, Coca-Cola en Mars aangesproken op het ongezonde voedsel dat ze op de markt brengen. Zij weerleggen de kritiek met het argument dat de consument de keuze maakt en zij enkel de markt bedienen.








Honger

Aan de hand van verbijsterende verhalen, getuigenissen en documentatie laat de Argentijnse journalist Martín Caparrós de actuele toestand zien van een wereld waarin maar liefst een miljard mensen honger lijden en ieder jaar negen miljoen mensen van de honger sterven. Honger is de grootste crisis van onze tijd, want de wereldwijde honger heeft grote invloed op talloze andere mondiale problemen, zoals de verwoesting van onze leefomgeving, overbevolking, de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, of terrorisme.









Een pleidooi voor echt eten

Michael Pollan betoogt dat we minder eten zouden moeten kopen en er meer voor moeten betalen. Daar worden we zelf beter van, maar ook het milieu, ons ecosysteem en onze samenleving. Door wereldwijd te kijken naar traditionele diëten kunnen we zelf een evenwichtig en gezond eetgedrag terugvinden.









Ruim baan voor gerechtigheid
Is sociale gerechtigheid iets waar christenen zich speciaal voor moeten inzetten? En ook christenen die de oude, orthodoxe leer van kruis en verzoening en rechtvaardiging uit het geloof hooghouden? Nou en of; en juist zij, betoogt Tim Keller. Het is misschien wel zijn meest indringende en ingrijpende boodschap tot nu toe.









De hongerige stad

Scherp en geestig laat Carolyn Steel zien hoe de relatie tussen voedsel en steden ons leven bepaalt - zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Ze volgt daarvoor het spoor van ons voedsel: van het platteland tot de stad, via markten en supermarkten tot onze keukens, borden, vuilnisbakken en verder. Steel kiest voor een geheel nieuwe benadering van de actuele problemen rond de manier waarop we eten.










De haat tegen het Westen
Jean Ziegler beschrijft in een overrompelende en schrijnende analyse waarom de haat tegen het Westen zo groot is. Hij onderzoekt de geschiedenis van deze haat die gedurende eeuwen werd gevoed door kolonialisme, slavernij en uitbuiting. Het leed dat de derde wereldlanden is aangedaan, de arrogantie waarmee het Westen heeft opgetreden en nog optreedt en de voortdurende 'economische oorlogsvoering' van de rijke tegen de arme landen: dit vormt de kern van Zieglers boek.








Dieren eten

Jonathan Safran Foer schrijft een analyse, een aanklacht en een bekentenis. Het boek gaat over het eten van dieren, over de relaties tussen mensen en dieren, over industrieel dieren fokken, vangen en doodmaken. Het gaat ook over de ontwikkelingsgang van de auteur, over zijn verhouding tot eten, over zijn jeugd en zijn ouderschap. Daarnaast is het een fel boek over dieren en hun lijden dat hun door mensen wordt aangedaan, over de ontaarding van menselijk gedrag, over milieu- en klimaatpolitiek en, uiteraard, over vegetarisme.

 






Hamburgers in het paradijs

Hamburgers in het Paradijs is Louise O. Fresco's magnum opus over het beheer van de aarde in een tijd van ongekende groei en mondialisering. Ze neemt de lezer mee op een unieke culturele reis door de geschiedenis en de toekomst van ons voedsel. Met een even verhelderende als fijnzinnige pen schrijft ze over de meest uiteenlopende onderwerpen, van het eerste brood tot gentechnologie, van klimaatverandering tot megastallen, van het nut van de hamburger tot de problemen van 'slow food'.


 


Kijk



Fed Up

De Amerikaanse documentaire Fed Up is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen. Fastfood-ketens en de makers van verwerkt voedsel voegen al jaren extra suiker toe om eten beter verteerbaar te maken. En die toename is niet alleen een probleem voor lage-inkomstengroepen, die vaak worden geassocieerd met voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen, maar voor de hele samenleving.Deze documentaire met onder andere Bill Clinton en Oprah Winfrey deed al heel wat stof opwaaien in de VS en wordt qua impact vergeleken met ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore.






We feed the world

Waarom is strooizout meer waard dan graan en hoe kan het dat er dagelijks 100.000 mensen sterven van de honger, terwijl er wereldwijd voldoende voedsel geproduceerd wordt om 12 miljard mensenmonden te voeden? Het is maar een van de vele retorische vragen die gesteld wordt in de Oostenrijkse documentaire we feed the world van Erwin Wagenhofer.








Food Inc. 

Food Inc. maakt korte metten met het pastorale imago van de meeste supermarktproducten. Terwijl verpakkingen met gelukkige koeien, silo's en groen gras het ideaalbeeld van agrarisch Amerika in stand houden, gaat regisseur Robert Kenner op zoek naar 'het ware verhaal'. De misstanden die Kenner via interviews aan de kaak wil stellen zijn legio: misbruik van dieren en medewerkers aan de lopende band van vleesbedrijven, E. Colibacteriën in hamburgers, machtwellust van sojabonengigant Monsanto en een diabetesexplosie doordat vooral slecht voedsel goedkoop is.









Our Daily Bread

‘Our Daily Bread’ is een film - zonder toelichting en zonder achtergrondmuziek - over de industriële verwerking van gewassen en dieren, waarbij efficiency en kostenbesparing in het productieproces voorop staan. Om het product zo snel, hygiënisch en onbeschadigd mogelijk in de verpakking te krijgen zijn machines en arbeidsprocessen ontwikkeld die fascinerend en beangstigend tegelijk zijn.








The Dark Side of Chocolate

The Dark Side of Chocolate’ is een documentaire over de aanhoudende beschuldigingen van de handel van kinderen en kinderarbeid in de internationale chocolade-industrie. Terwijl we genieten van de zoete smaak van chocolade, is de realiteit opvallend verschillend voor Afrikaanse kinderen. Met verborgen camera’s in cacao-plantages in Ivoorkust trachten de filmmakers deze realiteit aan het licht te brengen.


 


Websites / apps


Keurmerkenwijzer Milieu Centraal (website en app)
De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal geeft informatie over zo'n 250 keurmerken voor milieu, dierenwelzijn en mens & werk. Dat is geen overbodige luxe, want maar weinig mensen weten waar een keurmerk precies voor staat, en nog minder mensen weten hoe de controle geregeld is.






The Question Mark (website en app)

Doorzoek vele producten in de categorieën Vlees(vervangers), Kaas en eieren, Zuivel en toetjes, Boter en kookroom, Broodbeleg, Chocolade, Bier, fris en water en IJs. De producten worden gescoord op het gebied van gezondheid, dierenwelzijn en milieu.




Rankabrand (Website en app)

Rank a Brand is een handige tool om van de bekende merken de meest duurzame te kiezen in de categorieën kleding, elektronica, telecom, media en eten & drinken. De voedingsmiddelen worden beoordeeld op CO2-uitstoot, milieu en mensenrechten.



Groente- en fruit kalender (website en app)

De Groente- en fruitkalender geeft met een klasse aan wat de milieubelasting is van de teelt, transport en verpakking van groente en fruit. De milieuklasse kan voor hetzelfde product van maand tot maand verschillen. Vindt per maand de milieuvriendelijke producten, of kijk in welke klasse een product op dit moment valt. 







Slavery footprint

'Slavery footprint' maakt inzichtelijk hoeveel er slaven er nodig waren voor uw levensstandaard; denk aan uw electronica, uw auto, uw kleding, maar ook uw voedsel. De app is makkelijk in te vullen en binnen enkele minuten hebt u inzicht hoeveel slaven er voor u hebben gewerkt.

Boek SuperWaar

Boek
SuperWaar

Wil je in de supermarkt meer duurzame producten kopen, maar raak je in de war door alle keurmerken, adviezen en...

Lees meer
In de media


In de media

Bekijk hier de berichten over de workshop en het boek SuperWaar in de media

Lees meer
De grootste gift voor de mensheid?

De grootste gift voor de mensheid?

Empathie. Voor mensen die anders zijn dan wij.

Lees meer

"Aanrader! Breng met iedere aankoop je stem uit voor de wereld van morgen. SuperWaar kietelt de slapende reus in je wakker. "

Volkert Engelsman - CEO Eosta en nr. 1 duurzame top 100 Trouw 2017)
Volkert Engelsman - CEO Eosta en nr. 1 duurzame top 100 Trouw 2017)

'Superwaar helpt consumenten om ook met hun dagelijkse boodschappen het verschil te maken voor een eerlijkere wereld'

Marjan Minnesma (directeur Urgenda)
Marjan Minnesma (directeur Urgenda)

'Alfred Slomp reikt hen met SuperWaar een waardevolle en toegankelijke helpende hand.'

Willem Lageweg (kwartiermaker Transitie Coalitie Voedsel)
Willem Lageweg (kwartiermaker Transitie Coalitie Voedsel)

'Alfred maakt haarfijn duidelijk dat voedsel de duurzame energiebron van je/ons leven is.'

Bob Hutten (Directeur Catering Hutten en De Verspillingsfabriek)
Bob Hutten (Directeur Catering Hutten en De Verspillingsfabriek)

'‘God in de supermarkt’ laat zien hoe je God kunt dienen. Zelfs… als je boodschappen doet.'

Carla Dik-Faber (lid tweede kamer ChristenUnie)
Carla Dik-Faber (lid tweede kamer ChristenUnie)

SuperWaar is een ontspannen maar uitdagend boek rondom de verandering die nodig is als het gaat om onze keuzes als consument.

Jan Wolsheimer (Directeur MissieNederland)
Jan Wolsheimer (Directeur MissieNederland)

'Dit boek bevat veel bruikbare informatie en kan bijdragen tot verdere bewustwording én verandering van onze levensstijl.'

Gerard de Korte (Bisschop)
Gerard de Korte (Bisschop)

'Duurzaam winkelen begint met het lezen van dit boek, waarvan de titel niet beter gekozen had kunnen worden.'

Michiel Roskam Abbing (Plastic Soup Foundation)
Michiel Roskam Abbing (Plastic Soup Foundation)

'...En nodig de man uit voor life presentatie -- je geniet Super van hem met zijn Waar verhaal!'

Jan Huijgen (boer, filosoof bij de Eemlandhoeve)
Jan Huijgen (boer, filosoof bij de Eemlandhoeve)

' Dit boek helpt je praktisch op weg om eerlijke keuzes te maken in de supermarkt zowel voor mens en natuur. '

Annemarthe Westerbeek (coördinator Micha Nederland)
Annemarthe Westerbeek (coördinator Micha Nederland)

'Een mooi boek dus om met elkaar in een kring te bespreken. '

Rene de Reuver (Scriba Protestantse Kerk Nederland)
Rene de Reuver (Scriba Protestantse Kerk Nederland)